امروز: چهارشنبه, ۱۷ آذر , ۱۴۰۰ - - Wednesday, 8 December , 2021
3:30:00 - پنج‌شنبه 1 ژانویه 1970
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
همکاري کشورهاي اکو با ديگران، عامل رکود تجارت بين اعضاي اکو است
همکاري کشورهاي اکو با ديگران، عامل رکود تجارت بين اعضاي اکو است
شانزدهمين نشست مجمع عمومي اتاق بازرگاني و صنعت اکو؛ خبرگزاري آريا-وزير راه و شهرسازي: بيش از صد سال است که متحدان استراتژيک کشورهاي منطقه، عمدتاً خارج از منطقه هستند و اين امر مانع افزايش تجارت درون منطقه اي کشورهاي عضو اکو است.به گزارش خبرگزاري آريا، عباس آخوندي در شانزدهمين نشست مجمع عمومي اتاق […]



شانزدهمين نشست مجمع عمومي اتاق بازرگاني و صنعت اکو؛

همکاري کشورهاي اکو با ديگران، عامل رکود تجارت بين اعضاي اکو است

خبرگزاري آريا-وزير راه و شهرسازي: بيش از صد سال است که متحدان استراتژيک کشورهاي منطقه، عمدتاً خارج از منطقه هستند و اين امر مانع افزايش تجارت درون منطقه اي کشورهاي عضو اکو است.
به گزارش خبرگزاري آريا، عباس آخوندي در شانزدهمين نشست مجمع عمومي اتاق بازرگاني و صنعت اکو که در محل اتاق بازرگاني ايراني برگزار شد افزود: هر کدام از کشورهاي عضو اکو با کشورهاي بيرون منطقه روابط گسترده اي دارند و کمتر براي روابط با کشورهاي منطقه اصالت قائلند که موجب شده روابط تجاري درون اين کشورها افزايش نيابد.
وي با بيان اينکه در کشورهاي منطقه مانند عراق، سوريه و يمن به نوعي گرفتار مسائلي شديم که همکاري با متحدان منطقه اي را پيگيري نمي کنيم از اين رو اگر به توسعه همکاري هاي درون منطقه اي از جمله اکو توجه نکنيم از حد تعارفات کنوني بالاتر نخواهيم رفت.
وزير راه و شهرسازي گفت: حدود ۵۰ سال است که از نخستين  اقدام براي تشکيل اکو گذشته و اين در حالي است که سطح تجارت داخلي اعضا در قياس با تجارت جهاني حدود هشت درصد است از اين رو بايد در دولت و اتاق هاي بازرگاني چاره اي بيانديشيم تا اين عدم توفيقات جبران شود.
آخوندي افزود: البته منابع اصلي فناوري در منطقه کمتر وجود دارد لذا کشورهاي منطقه براي دسترسي به فناوري به بيرون منطقه رجوع مي کنند اما مي توان در حوزه محصولات صنعتي اين کمبودها را جبران کرد.
وي گفت: همچنين اندازه اقتصادي کشورهاي عضو اکو در منطقه به گونه اي است که به تنهايي نمي توانند يک فناوري را بر اساس مصرف ملي تعريف کنند بنابراين نياز به سرمايه گذاري هاي فراملي دارند که چند ملت را شامل شود.
وزير راه و شهرسازي افزود: سرمايه گذاري چند مليتي از نظر حقوقي و تجاري بسترهاي پيشرفته اي را لازم دارد زيرا با وجود امضاي انواع موافقتنامه ها در تجارت، حمل و نقل و سرمايه گذاري، در نهايت منجر به سرمايه گذاري مشترک نمي شود.
آخوندي گفت: بعد از جنگ هاي جهاني اول و دوم کشورهاي منطقه يا در اشغال، يا در قيموميت و يا به نحوي تحت نفوذ گسترده کشورهاي خارجي قرار گرفتند که عاملي در افزايش نيافتن تبادلات منطقه اي است.
وي با بيان اينکه تجارت مبناي خوبي براي فعاليت هاي مشترک در منطقه است افزود: البته تاکيد بر تجارت براي فعاليت هاي مشترک در منطقه به تنهايي کافي نيست زيرا با گذشت ۵۰ سال از شکل گيري سازمان همکاري هاي اقتصادي اکو همچنان نمي توانيم تصوير درخشاني از آن ارائه کنيم بنابراين نياز به همکاري هاي پايه تري داريم که در اين باره بايد گفتگوهاي درون تمدني را بپذيريم و آغاز کنيم.
وزير راه و شهرسازي گفت: بايد بتوانيم به روابط سياسي، اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي و آموزشي را در حوزه تمدني دست پيدا کنيم که سخت هم نيست پس از آن مي توانيم امکانات بنادر و آسمان منطقه را براي هم بگشاييم و جاده ها، ريل ها و بنگاه ها و همچنين ارتباطات فردي را به هم وصل کنيم.
آخوندي با بيان اينکه هنوز راجع به رويکرد تمدني در منطقه به گفتگو جدي نپرداختيم افزود: ممکن است برخي فکر کنند اتحاديه اروپا صرفا اتحاديه اقتصادي است اما به نظر بنده اين اتحاديه ، اتحاديه تمدني است و پس از گفتگو هاي فراوان به اين مرحله رسيده است که نتيجه اين گفتگو هاي درون تمدني بازار و پول واحد اتحاديه اروپا و همکاري هاي اقتصادي درون اتحاديه اي است.
وي گفت: ما در کشورهاي عضو اکو تبادل دانشجويي بسيار محدودي داريم ضمن اينکه استادان دانشگاه منطقه اکو براي فرصت هاي مطالعاتي به اين منطقه سفر نمي کنند بلکه به کشورهاي فرامنطقه اي مي روند همچنين در بحث گردشگري ارتباطاتمان محدود است.
وزير راه و شهرسازي افزود: اکو مي تواند پيش از آن که سازمان همکاري هاي اقتصادي باشد سازمان همکاري هاي درون تمدني باشد و ابعاد گسترده تري از روابط را شامل شود.
آخوندي گفت: هم اکنون به جاي رقابت ميزان لجاجت در منطقه بسيار افزايش يافته است و بايد از اين لجاجت ها و به نوعي تقابل سخت دست برداريم زيرا بدون اين اتفاقات نمي توانيم پيش برويم.
وي همچنين از آمادگي براي تشکيل ميز حمل و نقلي اکو خبر داد و افزود: آمادگي داريم براي توافق هاي تجاري و حمل و نقل اي منطقه مديريت ويژه اختصاص دهيم.
وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه در اين باره تجربه موفقي هم داريم گفت: براي اجرايي شدن موافقتنامه سه جانبه هند، ايران و افغانستان زماني که محموله اي قرار بود از هند به افغانستان برسد ديديم ده ها مشکل اداري و تجاري در مسير اجرايي شدن وجود دارد از اين رو با تعريف مدير کريدور، خروجي محموله اي خاص که روزي ۵۰ کانتينر بود با تعريف مدير کريدور به روزي ۴۰۰ کانتينر خروجي از بندر افزايش يافت.
آخوندي افزود: همچنين آمادگي داريم خدمات لجستيکي را در تمام سرزمين ايران چه در بنادر چه در مناطق آزاد و چه در مناطق ويژه اقتصادي در اختيار اعضاي اکو قرار دهيم تا کشورهاي عضو اکو ، تجارت و حمل و نقل آسان درون منطقه اي داشته باشند.
در پايان نشست شانزدهمين مجمع عمومي اتاق بازرگاني و صنعت اکو، اسناد همکاري اتاق بازرگاني ايران و اتاق بازرگاني قرقيزستان امضا شد.

خبر جدید  اهتمام ویژه ای برای راه اندازی قطار شهری کرج وجود دارد
0/5 (0 نقد و بررسی)

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب